Skip to main content

Programma 3e blok
15.30-16.30u

Lezing ‘Inclusief onderwijs en de paradox van gastvrijheid’ – Aula Dalí

In deze keynote bouwt Sofie Sergeant verder op het werk van Jacques Derrida. De Franse filosoof benadrukt de paradox die inherent is aan gastvrijheid: om gastvrijheid te bieden, moet je grenzen stellen. Sofie onderzoekt wat deze paradox betekent voor gastvrijheid binnen onderwijs. Van hieruit maakt Sofie verbinding met het concept ‘de derde ruimte’. Inclusief onderwijs betekent volgens haar niet: verwelkom alle leerlingen in de reguliere klas en ga dan op dezelfde vertrouwde voet verder.

Tot slot neemt Sofie je mee in hoe inclusief onderwijs de hefboom kan zijn voor kwalitatief goed onderwijs, voor elke jongere. En waarom dit gepaard gaat met inclusieve pedagogiek, met samenwerking, autonomie en werkplezier voor onderwijsprofessionals.

Over spreker:
Sofie Sergeant is hogeschoolhoofddocent Burgerschap & Inclusie aan de Hogeschool Utrecht, verbonden aan het Instituut Onderwijs en Orthopedagogiek (IvOO) en Lectoraat Jeugd. Haar onderzoeksthema’s cirkelen rond vraagstukken omtrent inclusief onderwijs. Zij staat in nauwe verbinding met de praktijk en wil haar onderzoeksvragen samen met die praktijk in beeld krijgen en onderzoeken. Het onderzoek van Sofie Sergeant is dan ook vaak gebed binnen de traditie van PAO (participatief actie onderzoek), inclusief onderzoek, en arts-based research.

Onderzoek als vliegwieltjes voor Kansrijk Onderwijs – Lokaal 103

Praat mee over een meertalig onderwijsmodel, taaldenkgesprekken en transparante regels bij de overgang van po naar vo

Inclusief en kansrijk onderwijs gaan allebei over het bieden van leerkansen en het leren benutten van deze leerkansen aan leerlingen met verschillende achtergronden. Het Auctoraat Kansrijk Onderwijs speelt hierin een belangrijke rol door kennis te genereren en het bewustzijn te vergroten over hoe we dit nóg beter kunnen doen. In september zijn drie docenten uit de kenniskring aan de slag gegaan met onderzoek naar de thema’s uit de auctorale rede Leerkans gemist! Hoe dan?. In de workshop maak je kennis met het onderzoeksprogramma en geven Lisa, Anja en Maarten een pitch over hun eigen onderzoek. Daarna kun je in een interactieve sessie dieper ingaan op één van deze onderzoeken en ontdekken wat dit voor jouw eigen onderwijspraktijk kan betekenen. 

Leer bijvoorbeeld meer over het onderzoek van Lisa (Supreme College) naar meertaligheid in het onderwijs en krijg enkele praktische lesideeën die gemakkelijk toepasbaar zijn in je les om zo taalverwerving, taalbewustzijn en onderling begrip bij leerlingen en collega’s te bevorderen. Of ben je nieuwsgierig naar hoe je leerkansen kunt creëren voor leerlingen die de Nederlandse taal nog niet goed beheersen, zoals bij NT2 en TOS? Anja (VSO de Stormvogel) deelt haar eerste bevindingen en vertelt hoe taaldenkgesprekken hierin een rol kunnen spelen. Of ben je meer geïnteresseerd in de overgang van PO naar VO? Maarten (Dalí College) onderzoekt de rol van formele regels en ongeschreven praktijken en hoe deze de onderwijskansen van leerlingen beïnvloeden. Tijdens de workshop gaat hij in gesprek over hoe schoolbeleid en professionele ontwikkeling op dit gebied een bijdrage kunnen leveren aan kansrijk onderwijs.  

Zondagskind – opgroeien met autisme – Lokaal 113

Judith Visser kwam er op volwassen leeftijd achter dat ze het syndroom van Asperger heeft. Dat verklaarde veel, bijvoorbeeld waarom ze wel op haar derde al kon lezen en schrijven, maar niet kon praten, waarom ze zich bij dieren meer op haar gemak voelt dan bij mensen en waarom zij letterlijk ziek werd van verjaardagsfeestjes. In deze bijeenkomst deelt Judith Visser, ervaringsdeskundige, haar verhaal en ze neemt je mee in haar haar ervaringen en waarnemingen van toen ze nog een jong meisje was met Asperger. Uiteraard is er ook ruimte om vragen te stellen.

Ontdek de spanning van Goalball! – Sportbox

Duik in de wereld van Goalball, een dynamische teamsport speciaal ontworpen voor mensen met een visuele beperking, maar leuk voor iedereen. Tijdens deze workshop leer je hoe je speelt met een bal met belletjes erin, gebruik je je gehoor en gevoel, en ontdek je de kracht van samenwerking. Zet je zintuigen op scherp en ervaar zelf de actie en adrenaline van dit unieke spel. Ga de uitdaging aan en laat je verrassen door Goalball! 

De workshop wordt gegeven door René van Oeffel  van Gehandicaptensport Nederland.   

Onder de top van de ijsberg: trauma… – Lokaal 106

Iedereen doet in meer of mindere mate traumatische ervaringen op. Soms beïnvloeden deze de gevoelens en het gedrag niet/nauwelijks, maar wat als trauma het functioneren en welbevinden dusdanig beïnvloedt dat dit belemmerend werkt binnen de school/klas? Een leerling die vaak afwezig lijkt, snel emotioneel reageert, of juist helemaal niet betrokken lijkt? Dit kunnen signalen zijn van onderliggend trauma. Als docent speel je een cruciale rol in het leven van leerlingen, maar hoe herken je deze signalen en wat kun je doen om hen te ondersteunen? 

Tijdens deze workshop koppelt Saskia Waalboer, coördinator en coach bij Traject+, de theorie aan de praktijk en besteedt ze aandacht aan:

  • Wat trauma is en hoe het zich kan uiten in gedrag en prestaties van leerlingen; 
  • Hoe je een veilige omgeving/relatie creëert waarin leerlingen zich gehoord en gesteund voelen; 
  • Praktische tools om een ondersteunend plan van aanpak te maken. 

Op basis van hulpvragen en ervaringen is Saskia zich steeds meer gaan specialiseren in gedragsproblematiek, stoornissen, trauma en hechting. En ze deelt de opgedane kennis en ervaringen graag met collega’s!

Samenwerking met Heliomare – Lokaal 105

Sinds vorig schooljaar zijn het Bonhoeffercollege en Heliomare vso uit Heemskerk een duurzame samenwerking gestart waarbij de leerlingen van beide scholen elkaar kunnen ontmoeten en van elkaar kunnen leren. Leerlingen van het Bonhoeffer gaan op bezoek bij Heliomare om een dag mee te lopen op de afdeling Arbeid en Dagbesteding, bijvoorbeeld met gym, de fysio-afdeling en in de klas. Ook gaan de leerlingen aan de slag in Lunchrestaurant de Rode Roos en is er de mogelijkheid om bij de ergotherapeut of bij de revalidatieafdeling in het zwembad mee te lopen. Daarnaast zijn er stageplaatsen voor elkaars leerlingen en acties voor een goed doel.

Tijdens de workshop vertelt Joaquín, leerling V5, over zijn schoolloopbaan tot nu toe, zoals de overstap Heliomare vso naar Bonhoeffercollege. Daarnaast zal hij aandacht besteden aan autisme. Hoe kunnen docenten een leerling met autisme zo goed mogelijk ondersteunen? Wat zijn de sterkte en positieve kanten van autisme?

Patrick Verwindt, afdelingsleider vwo onderbouw op het Bonhoeffercollege (voorheen actief in het vso), zal een beeld schetsen over (het ontstaan van) de samenwerking tussen Heliomare en Bonhoeffercollege. Wat is de meerwaarde van een samenwerking tussen een vso-school en een reguliere vo-school?

Een blik op Fourteens – Lokaal 109

Bij Fourteens krijgen leerlingen de ruimte om op hun eigen manier naar het voortgezet onderwijs te gaan. Of ze nu eerder, later of anders het voortgezet onderwijs betreden, bij Fourteens staat de ontwikkeling van het kind centraal. Door keuzemomenten uit te stellen, krijgen leerlingen meer tijd om zich zowel cognitief als sociaal te ontwikkelen. Pas op het moment dat het echt nodig is, volgt een advies over hun vervolgopleiding. Dankzij heterogene groepen van 10 tot 14 jaar kunnen leerlingen zich omringen met anderen die dezelfde cognitieve en/of sociaal-emotionele ontwikkeling doormaken. Dit zorgt ervoor dat zij in hun eigen tempo kunnen groeien, met een aanbod dat per vak op niveau kan verschillen. 

Tijdens de workshop krijg je een unieke kijk op een dag bij Fourteens, door de ogen van pioniers Wiske en Yves en drie leerlingen. Hoe ervaren zij het onderwijs bij Fourteens? Wat gebeurt er tijdens de intakegesprekken, hoe ziet de onderwijsvisie eruit, en wat houdt de stap naar het voortgezet onderwijs in? In deze interactieve sessie krijg je niet alleen een helder beeld van Fourteens, maar ook de gelegenheid om al je vragen te stellen aan het team én de leerlingen. Wat zijn jouw verwachtingen en ervaringen met Fourteens? En hoe kun jij deze inzichten meenemen in je eigen school(ontwikkeling)? 

Taalklas Forta: welbevinden nieuwkomersleerlingen – Lokaal 108

Taal is cruciaal voor je ontwikkeling. Taal heb je nodig om je uit te spreken, om te leren, om je gedachten te vormen en te verwoorden en te communiceren met anderen. Het leren van Nederlands (NT2) kost nieuwkomers tijd, veel meer tijd dan de maximale twee jaar die ze op de ISK doorbrengen (Handreiking nieuwkomers in het vo, 2021). Forta is dit schooljaar daarom gestart met een speciale taalklas voor nieuwkomersleerlingen. Een interessante constructie waarbij de leerlingen in de ochtend intensieve taaluren volgen en daarna instromen in de andere vakken.Tijdens de workshop nemen Patricia Hernandez en Daniëlle Koning, docenten bij Forta, je mee in hun werkwijze met aandacht voor traumasensitief en cultuursensitief lesgeven, het ervaren van een andere taal en integratie.  

Hospitality area: ontmoet en verbind binnen SVOK – Aula SKILLS

Ontmoet en verbind met alle collega’s binnen SVOK en leerlingen in een inspirerende setting, waar samenwerkingen en nieuwe ideeën tot leven komen, mooie gesprekken worden gevoerd of daag je collega’s uit voor een potje Airhockey en geniet van een kop thee of koffie.

Lezing ‘Challenge jezelf met AI’ – Sportbox

Stap aan boord voor een boeiende en inspirerende reis door de razendsnelle wereld van kunstmatige intelligentie! In deze interactieve lezing nemen we je in sneltreinvaart mee door de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI, Erdinç Saçan presenteert praktijkvoorbeelden uit diverse sectoren, zodat je direct ziet hoe AI al invloed heeft. Maar dat is nog niet alles – we onderzoeken ook hoe wij als mensen omgaan met deze technologie. Wat betekent het voor ons werk, onze creativiteit, en de manier waarop we samenwerken? Je krijgt waardevolle inzichten in de do’s en don’ts van (generatieve) AI. Ook laat Erdinç Saçan meer dan 10 innovatieve tools die je laten zien wat er nu al mogelijk is. Bereid je voor op een sessie vol eye-openers, praktische tips, en nieuwe ideeën waarmee je direct aan de slag kunt. 

Kortom: een unieke kans om te ontdekken hoe AI je werk als onderwijsprofessional kan verrijken. 

Over spreker:
Erdinç Saçan is docent aan Fontys, schrijver, trainer, gespecialiseerd in AI & Onderwijs. Beluister hier zijn podcast of download zijn gratis ebook.

Mediawijsheid in de klas – Lokaal 203

Hoe zorg je ervoor dat mediawijsheid en digitale geletterdheid een vaste plek krijgen in jouw lessen? In deze interactieve workshop ontdek je hoe je deze essentiële vaardigheden integreert in je onderwijspraktijk. Ivo Wouters, mediacoach, bespreekt de vier pijlers van digitale geletterdheid (ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, informatievaardigheden en computational thinking) en met elkaar vertaal je deze naar concrete lesideeën. Met praktische werkvormen en inspirerende voorbeelden ga je direct aan de slag. Na deze sessie heb je handvatten om leerlingen digitaal weerbaar te maken én voldoe je aan de nieuwe kerndoelen. Klaar voor toekomstbestendig onderwijs? 

Over trainer:
Ivo Wouters is de expert achter de ontwikkeling van de learning ‘Digitaal Pesten’. Ivo is als zelfstandig docent al jarenlang betrokken bij de ontwikkelingen rondom ICT en media in het onderwijs. Hij verzorgt veel presentaties en trainingen over mediawijsheid, nieuwe media, trends en didactiek voor nieuwsgierige en leergierige professionals. 

Test jouw Digitale Skills pubquiz – Lestaurant

Doe mee met de Pubquiz en test je digitale kennis! Ontdek hoe vaardig jij en collega’s zijn met b.v. MS Teams, Magister, mail en online methodes. In een spannende quiz vol verrassende vragen ga je de strijd aan en verbeter jij gelijk je kennis binnen de digitale wereld. 

Durf jij te bewijzen dat jij de digitaal geletterde topper van de dag bent? Of kom je er hierdoor achter dat je nog wat training/kennis mist? Versterk de teamspirit en scoor punten voor eeuwige roem én praktische digitale vaardigheden! Mis het niet, schrijf je nu in en laat je hersens kraken! 

De mobielvrije school – Lokaal 207

Tijdens deze workshop gaan we in gesprek over de concentratie van leerlingen, de sfeer in de school en het gebruik van devices tijdens de lessen. Het Jac. P. Thijsse College is sinds de start van dit schooljaar overgestapt naar een mobielvrije school. We delen hoe de aanloopperiode naar deze verandering is verlopen en welke ervaringen we tot nu toe hebben opgedaan. 

In de workshop bespreken we de kansen en uitdagingen die komen kijken bij de keuze om verder te gaan dan het beleid van ‘in de jas of in de tas’ en mobiele telefoons volledig uit het zicht te houden op school. Hoe pak je de overgang aan, en hoe zorg je ervoor dat zowel personeel als leerlingen betrokken worden bij deze beslissing? 

De workshop wordt geleid door Frederike Rudolphij, teamleider 2-4 mavo op het Jac. P. Thijsse College. 

Mindfulness – Lokaal 209

In de waan van de dag functioneren we vaak op de automatische piloot. Dit kan zorgen voor een gevoel van gejaagdheid en stress. Mindfulness helpt om zelf aan het stuur te komen en je eigen werkgeluk te bevorderen. Deze inleidende workshop biedt theoretische inzichten en concrete handvatten die direct toepasbaar zijn in het dagelijks leven. De drie kernthema’s die aan bod komen zijn stressreductie, positieve mindset en werk-privé balans. 

Wanneer we spreken van stress gaan we er dikwijls vanuit dat het aan de omstandigheden ligt dat we gestrest zijn. Het zijn echter juist vaak onze reacties op de omstandigheden die bepalen hoe we ons voelen. Tijdens deze workshop verkennen we de impact van mindfulness op ons welzijn op de werkvloer door stil te staan bij de wetenschap achter stress(reductie) en positieve mindset. Cynthia Stijger, trainer bij DeKunstVanMindfulness, bespreekt praktische technieken om meer bewustzijn te creëren in het moment en hoe dit kan leiden tot een verhoogd gevoel van werkgeluk. Daarnaast bekijken we op welke manier mindfulness kan bijdragen aan een gezonde balans tussen werk en privé.