Skip to main content

Programma 1e blok
13.15-14.15u

Lezing ‘Inclusief onderwijs en de paradox van gastvrijheid’ – Aula Dalí

In deze keynote bouwt Sofie Sergeant verder op het werk van Jacques Derrida. De Franse filosoof benadrukt de paradox die inherent is aan gastvrijheid: om gastvrijheid te bieden, moet je grenzen stellen. Sofie onderzoekt wat deze paradox betekent voor gastvrijheid binnen onderwijs. Van hieruit maakt Sofie verbinding met het concept ‘de derde ruimte’. Inclusief onderwijs betekent volgens haar niet: verwelkom alle leerlingen in de reguliere klas en ga dan op dezelfde vertrouwde voet verder.

Tot slot neemt Sofie je mee in hoe inclusief onderwijs de hefboom kan zijn voor kwalitatief goed onderwijs, voor elke jongere. En waarom dit gepaard gaat met inclusieve pedagogiek, met samenwerking, autonomie en werkplezier voor onderwijsprofessionals.

Over spreker:
Sofie Sergeant is hogeschoolhoofddocent Burgerschap & Inclusie aan de Hogeschool Utrecht, verbonden aan het Instituut Onderwijs en Orthopedagogiek (IvOO) en Lectoraat Jeugd. Haar onderzoeksthema’s cirkelen rond vraagstukken omtrent inclusief onderwijs. Zij staat in nauwe verbinding met de praktijk en wil haar onderzoeksvragen samen met die praktijk in beeld krijgen en onderzoeken. Het onderzoek van Sofie Sergeant is dan ook vaak gebed binnen de traditie van PAO (participatief actie onderzoek), inclusief onderzoek, en arts-based research.

VOOM: onderwijs dat het verschil maakt! – Lokaal 111

VOOM staat voor Voortgezet Onderwijs Op Maat, een naam die met trots is gekozen door de leerlingen zelf. Deze naam zegt precies waar wij voor staan: het bieden van onderwijs dat aansluit bij de unieke behoeften van de leerling. Wij richten ons op jongeren die, om welke reden dan ook, het risico lopen thuis te komen zitten.  

Ons doel? Hen weer laten geloven in zichzelf, het onderwijs en hen hopelijk succesvol terug laten keren naar de reguliere klas of een andere passende plek binnen een onderwijsinstelling. 

Ben je nieuwsgierig naar onze aanpak? Wil je meer weten over wat deze leerlingen nodig hebben? En ben je benieuwd hoe maatwerkonderwijs écht het verschil kan maken? Kom dan naar onze presentatie en ontdek hoe wij met passie en betrokkenheid een veilige plek creëren waar leerlingen opnieuw tot bloei kunnen komen.  

De TOP: buiten de lijnen, binnen de kaders – Lokaal 112

Op de TOP een voorziening voor Talent, Ontwikkeling en Perspectiefvolgen leerlingen onderwijs op school én in de bungalow bij het Castor College. Inclusief op de TOP betekent dat er naast het onderwijsstuk ook aandacht is voor de psychische ontwikkeling van leerlingen. Wist je dat je als docent ook buiten de lijntjes kan kleuren en binnen de kaders kan blijven? Tijdens de workshop onderzoek je wat je als docent en mentor kunt betekenen en kunt doen voor leerlingen die net iets meer of iets anders nodig hebben. Daarnaast vertellen Lieke van Roermund, coördinator en leerlingcoach bij de TOP en Martine Duin, ondersteuningscoördinator, over wat de TOP is, voor wie het is en wat ze doen. Door middel van een aantal dilemmas ga je met elkaar in gesprek over leerlingen die buiten de lijntjes kleuren in jouw klas. 

Tekenen toepassen in je klas – Lokaal 020

Ontdek hoe je met eenvoudige tekeningen je boodschap of les kracht bij zet. Met eenvoudige tekeningen maak je je verhaal begrijpelijker én onthouden collega’s en leerlingen beter wat je vertelt. Ook maakt het leren leuker en speelser. 

In deze workshop ervaar jij hoe je met simpele technieken al heel snel eenvoudige tekeningen kunt maken. Ook als je denkt dat je niet kunt tekenen! Superleuk én nuttig.  

VIP-room – hoe help en herken je leerlingen met kenmerken met hoogbegaafdheid in het onderwijs? – Lokaal 110

In deze workshop leer je hoe je leerlingen met hoogbegaafdheid beter kunt ondersteunen in hun leerproces en herkennen in het onderwijs. De VIP-room is een speciale SVOK-voorziening die is opgezet voor hoogintelligente leerlingen die dreigen uit te vallen in het onderwijs door belemmeringen die voortkomen uit hun eigen intelligentie. Deze leerlingen ervaren bijvoorbeeld extreme faalangst, vluchtgedrag, een fixed mindset of zwak ontwikkelde executieve vaardigheden die hun leerproces hinderen. VIP betekent in dit geval niet “very important person” (hoewel we zeker vinden dat alle leerlingen dat wél zijn), maar staat voor een aantal kernwaarden die centraal staan in de aanpak. Femke Kooij, ondersteuningscoördinator van het Bonhoeffercollege, neemt je mee in de werkwijze van een VIP-traject.

Hoe bevorder je eigenaarschap van leerlingen op weg naar inclusiever onderwijs? – Lokaal 104

In 2025 is een nieuwe onderwijswetgeving van kracht geworden, met de bedoeling de positie van leerlingen en hun ouders te versterken. Onderdeel van deze wet is Het Hoorrecht. Hoe geef je als docent handen en voeten aan het Hoorrecht en wat hebben eigenaarschap van leerlingen en inclusie hiermee te maken? In deze workshop verdiep je je in:

  • Eigenaarschap van leerlingen; welke groeistappen zijn herkenbaar in leergedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling? 
  • Hoe kan ik het leergedrag en het eigenaarschap van leerlingen positief beïnvloeden? 
  • Het Hoorrecht: wat houdt het in en wat levert dat de leerling en mij als docent op? 
  • Hoe kan ik door het eigenaarschap van leerlingen te bevorderen recht doen aan het Hoorrecht en meteen ook werken aan inclusiever onderwijs?

Je krijgt in deze interactieve workshop compacte informatie over actuele ontwikkelingen zoals het Hoorrecht en inclusie. Op basis van theorie (o.a. Handelingsgericht werken, Albert Bandura, Kees van der Wolf) en op praktijk gebaseerde succeservaringen, reikt Simone van Dijk je inzichten en handelingssuggesties aan. Alle inhoud is meteen te vertalen naar jouw dagelijkse praktijk als docent, zorgcoördinator, leerjaarcoördinator of leraarondersteuner. Simone van Dijk is een ervaren docent, coach, trainer en specialist Gedrag, Handelingsgericht Werken & Arrangeren en Traumasensitief Onderwijs. 

Lezing ‘Challenge jezelf met AI’ – Sportbox

Stap aan boord voor een boeiende en inspirerende reis door de razendsnelle wereld van kunstmatige intelligentie! In deze interactieve lezing nemen we je in sneltreinvaart mee door de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI, Erdinç Saçan presenteert praktijkvoorbeelden uit diverse sectoren, zodat je direct ziet hoe AI al invloed heeft. Maar dat is nog niet alles – we onderzoeken ook hoe wij als mensen omgaan met deze technologie. Wat betekent het voor ons werk, onze creativiteit, en de manier waarop we samenwerken? Je krijgt waardevolle inzichten in de do’s en don’ts van (generatieve) AI. Ook laat Erdinç Saçan meer dan 10 innovatieve tools die je laten zien wat er nu al mogelijk is. Bereid je voor op een sessie vol eye-openers, praktische tips, en nieuwe ideeën waarmee je direct aan de slag kunt. 

Kortom: een unieke kans om te ontdekken hoe AI je werk als onderwijsprofessional kan verrijken. 

Over spreker:
Erdinç Saçan is docent aan Fontys, schrijver, trainer, gespecialiseerd in AI & Onderwijs. Beluister hier zijn podcast of download zijn gratis ebook.

Mediawijsheid en sexting – Lokaal 203

Voor jongeren is sexting vaak een vorm van experimenteren met relaties, seksualiteit en zelfbeeld. Hoewel het kan plaatsvinden binnen een vertrouwensrelatie, brengt het ook risico’s met zich mee, zoals verspreiding zonder toestemming, reputatieschade en chantage (sextortion). Voor leraren is het belangrijk om bewust te zijn van de impact van sexting op het welzijn van leerlingen. Open gesprekken, lessen over digitale veiligheid en het bevorderen van een respectvolle schoolcultuur zijn essentieel. Leraren kunnen leerlingen leren over toestemming, privacy en de gevolgen van online delen. In deze workshop laat Ivo Wouters, mediacoach, zien hoe jongeren denken over sexting en wat als docent kunt doen?

Over trainer:
Ivo Wouters is de expert achter de ontwikkeling van de learning ‘Digitaal Pesten’. Ivo is als zelfstandig docent al jarenlang betrokken bij de ontwikkelingen rondom ICT en media in het onderwijs. Hij verzorgt veel presentaties en trainingen over mediawijsheid, nieuwe media, trends en didactiek voor nieuwsgierige en leergierige professionals. 

Building thinking classrooms – Didactiek in Wiskundelessen – Lokaal 205

De workshop Building Thinking Classrooms, gebaseerd op onderzoeksmethodieken, biedt concrete tools en strategieën om je klas om te vormen tot een plek waar leren en denken centraal staan. Je leert hoe je leerlingen kunt stimuleren om problemen op een creatieve en kritische manier aan te pakken, hoe je de groepsdynamiek positief beïnvloedt en hoe je routinematige lesmethoden doorbreekt met innovatieve werkvormen. 

In de workshop geeft Maaike van der Bruggen, adviseur rekenen en wiskunde bij WisMon, je inspirerende inzichten over hoe je het denkproces in je klas kunt activeren en leer je praktische technieken die direct toepasbaar zijn in jouw lessen. Het is een interactieve en hands-on ervaring, waarbij je zelf actief aan de slag kunt gaan. 

Good2Move app in LO-les – Sportbox

Tijdens deze praktische workshop gaan we de (on)mogelijkheden van digitalisering in bewegingsonderwijs behandelen én ook zelf ervaren. We gaan vooral actief aan de slag met het Good2Move-platform. Met Good2Move wordt jouw les nóg waardevoller! De app biedt nieuwe werkvormen, lesideeën en zeven unieke tools waarmee je o.a. leerlingen zelf kan laten dansen, toernooien kan maken, plattegronden tekenen en meer.

Onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • Hoe zet je digitalisering in?
  • Wat zijn valkuilen?
  • Waar moet je op letten tijdens het gebruik?
  • Delen ervaringen van leerlingen over het gebruik.

Aan het einde van de workshop heeft iedereen handvatten om aan de slag te gaan met lesondersteuning middels digitale hulpmiddelen van Good2Move.

Werken met LessonUp in je les – Lokaal 204

In deze training ontdek je hoe je in een handomdraai mooie en interactieve lessen kunt vinden, maken en inzetten in je klas. LessonUp is een veelzijdig platform om je lessen snel te creëren en aan te passen, zodat je meer tijd overhoudt voor wat echt belangrijk is: de leerling. Het platform helpt om leerlingen te motiveren en activeren, wat de dynamiek in je klas ten goede komt. 

Het doel van deze training is om je door middel van actieve deelname en interactieve elementen te laten ervaren hoe je LessonUp optimaal kunt inzetten om je lessen te verrijken. Je leert niet alleen de basisfunctionaliteiten van het platform, maar ontdekt ook hoe je het effectief kunt gebruiken om leerlingen te betrekken en te enthousiasmeren voor het leerproces. 

Neem je eigen laptop mee en ervaar zelf hoe LessonUp jouw lessen kan versterken en hoe je het platform snel kunt integreren in je dagelijkse onderwijspraktijk.

VR in je werk – Lokaal 206

Virtual reality wordt steeds meer toegepast in het onderwijs. Naast het verrijken van de lesstof kun je het ook inzetten om de onderlinge samenwerking te versterken. Tijdens deze workshop ga je een leuke VR-escape room spelen met je collega’s! In deze escape room is het doel om puzzels op te lossen, waarbij je collega een handleiding op A4 heeft en de juiste oplossingen moet toezeggen. Samenwerking en communicatie dus!

Goochelen met AI: meer tijd, minder werkdruk! (prompts) – Lokaal 208

Ontdek hoe AI jouw nieuwe toverstok kan worden! Tijdens deze workshops laat Robbert van Empel zien hoe je met AI tools tijd bespaart en de werkdruk verlaagt. Van automatisch toetsen maken tot het automatisch nakijken van praktische opdrachten – de mogelijkheden zijn eindeloos.  

In de eerste workshop ligt de focus op het aanleren van de basisprincipes die nodig zijn voor het opstellen van effectieve prompts. Je ontdekt hoe je met duidelijke formuleringen kunstmatige intelligentie kunt aansturen om nauwkeurig de gewenste resultaten te krijgen. Afgewisseld met praktische voorbeelden van goed geformuleerde prompts die je direct kunt toepassen in je dagelijkse werkzaamheden. Door te begrijpen hoe je AI beter kunt instrueren, bespaar je tijd en maak je je werk efficiënter en effectiever. 

Let op: neem je eigen laptop mee! 

Over trainer:
Robbert is projectleider bij AI Scholen, ICT coördinator & docent Geschiedenis.

Microsoft Teams Basis – Lokaal 001

We starten deze middag met een uur Microsoft Teams als kennismaking. Microsoft Teams is een handige communicatie- en samenwerkingsplatform binnen Microsoft 365. Deze veelzijdige tool kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt. Het biedt functies zoals realtime messaging, video bellen, het delen van bestanden met collega’s en/of leerlingen. Dit maakt het een ideaal platform voor samenwerking, of je nu met een team, je klas, of je collega’s samenwerkt. Met Teams wordt samenwerken naar het volgende niveau gebracht.

Je kunt je ook aanmelden voor Teams Verdiepend.

Let op: neem je eigen laptop mee om te kunnen oefenen! 

Teambuilding met een zoete twist: koekjes bakken bij HBR

Vorig jaar werd met groot enthousiasme deelgenomen aan de workshop koffiebroodjes bakken. Daarom op verzoek wederom een workshop bakken. Onder leiding van meesterbakker Niels Jonker (docent HBR) worden er ovenheerlijke koekjes gebakken waarmee je thuis de blits kunt maken, omdat ze er niet alleen smakelijk uitzien, maar ook nog eens ongekend lekker zijn. Dus lekker met je handen in het deeg koekjes vormen en ze in de oven tot een heerlijk product laten worden.