Vakoverstijgend onderwijs voor Nederlandse en internationale studenten. Niet elk uur een ander vak, maar twee dagdelen waarin verschillende thema’s uitgebreid worden behandeld. Het Supreme College in Castricum – een samenwerking tussen het Jac. P. Thijsse College en Bonhoeffer College – pakt het radicaal anders aan. ,,We stelden onszelf de vraag hoe volgens ons het perfecte onderwijs eruitziet’’, zegt conrector René Wellen.
De geur van zoute popcorn vult de entreehal van de voormalige Maranathakerk. ,,Vies hè?’’ lacht Tanja Grotenhuis, afdelingsleider van de tweede en derde klas vwo op het Bonhoeffer College. Smaken verschillen, het heeft wel iets huiselijks. Hoe dan ook ruikt het hier normaal gesproken niet naar de restauratie van een bioscoop. Maar vandaag wordt een film bekeken door een groepje derde klas vwo’ers als onderdeel van het lesprogramma, en daar hoort nu eenmaal popcorn bij. ,,De Veroordeling, die film over de Deventer moordzaak, daar hebben ze een toets over.’’
IB-onderwijs
Om misverstanden te voorkomen: films kijken en popcorn eten is geen ’core business’ op het Supreme College. ,,De dagen zijn vrij lang, en het lesprogramma is intensief’’, zegt Wellen. Afgelopen maandag kwam de accreditatie als internationale school binnen. Het zogenaamde IB-onderwijs (International Baccalaureate) bereidt leerlingen voor op de universiteit en is gelijkwaardig aan vwo.
,,Ik was er al langere tijd van overtuigd dat het internationaal onderwijs zeer goed in elkaar zat. Op een school in Hoorn heb ik er voor het eerst kennis mee gemaakt. Niet alle studenten zijn gebaat bij de reguliere aanpak van onderwijs: het eerste uur Engels, het tweede uur aardrijkskunde, etc.’’
Het kon ook anders, zag hij: lesgeven aan de hand van overkoepelde thema’s waarbij meerdere vakken niet afzonderlijk, maar integraal aan bod komen. ,,Ik zag dat leerlingen met stappen tegelijk vooruitgingen. We wilden het goede van het Nederlandse vwo gebruiken, qua kennis zit dat supersterk in elkaar. Maar bij IB-onderwijs leren studenten door een nieuwe bril naar situaties kijken. Het loont als leerlingen zelf aan de slag gaan, zich afvragen wat er nodig is om een probleem op te lossen.’’