23 havo- en vwo-eindexamenleerlingen van het Kennemer College toonden maandag in de school de kunstwerken die ze als eindopdracht maakten. Daar zat veel fraais tussen.
,,Het is voor het eerst in twee jaar dat we dit weer kunnen doen’’, glimt docent beeldende kunst Marieke de Haan. ,,Door corona moesten we het al die tijd vooral bij vloggen houden.’’ Maar nu is een ruimte in de school ingericht als klein museum. Vader, moeders, opa’s en oma’s mogen daar de kunstwerken van hun (klein)kind komen bewonderen.
Er is van alles te zien. De variëteit is groot, zeker ook omdat alle leerlingen een 3D- én een 2D-kunstwerk moesten maken. De een, Tyara Cappai, heeft een Winnie de Poeh-taart gemaakt, van onder meer klei. Terwijl de 16-jarige Robin een schilderij van een gebouw op een andere planeet maakte, alsmede een astronaut van klei die aan ballonnen binnen een frame kennelijk door de ruimte zweeft. Of dat goed of slecht nieuws is, laat ze in het midden. ,,Ja, dat hangt af van je eigen fantasie.’’ Haar ouders en grootouders kijken trots toe. ,,Ze is thuis ook vaak creatief bezig’’, glimt oma.
Opvallend is ook het werk van Roja. Ze heeft met krantenkoppen met als thema de meisjes die in Afghanistan niet naar school mogen, een bloem gemaakt. Op het schilderij heeft ze een halve kooi geplakt. Ernaast staat een stuk grond van klei, waar hier en daar zelfgemaakte bloemen uit omhoog springen. Roja (18) is geboren in Nederland, maar heeft Afghaanse roots. Veel van haar familie woont er nog. ,,Het is iets wat me bezighoudt, daarom koos ik dit als thema.’’
Veel thema’s zijn actueel. Een ijsbeer aan een ballon handelt over de opwarming van de aarde. De 17-jarige Nathalie maakte een indrukwekkende tekening van Kylie Jenner en wikkelde een barbiepop in verband, onder het mom van haar thema: plastische chirurgie. Danee (17) koos als thema de innerlijke onrust. ,,Soms ziet iemand er van buiten normaal uit, terwijl in die persoon grote onrust heerst. Zoals ik zelf ook had tijdens corona. Toen had ik het best zwaar.’’ Zij maakte een fotocollage en zaagde de bovenkant van de kop van een mannequinhoofd af en liet er bloemen en door elkaar gekronkelde draden uit omhoog komen.
Het grootste kunstwerk maakte Esther Zoetelief (16). Haar schilderwerk beslaat meerdere panelen van een kamerscherm, dat dusdanig is neergezet dat het twee verschillende aanblikken biedt. ,,Ik kwam op mijn thema, ’maatschappelijke problemen’, door de vluchtelingen uit Syrië. Terwijl ik met bezig was, brak de oorlog in Oekraïne uit en werd het nog actueler.’’ Wie van rechts kijkt, ziet een positief beeld van Nederland, met windmolen en open armen voor vluchtelingen. Van de andere kant biedt het schilderij een somberder beeld: olieplatforms en leuzen als ’Nederland is vol’. Ze is de laatste week uren per dag bezig geweest om het af te krijgen.
Alle leerlingen zeggen genoten te hebben van het maken van hun kunststukken, maar het merendeel ziet het vooral als hobby in de toekomst. Behalve dan misschien de 16-jarige Lisanne. ,,Ik heb de snoepjes opgegeten, waarna Esther de snoeppapiertjes gebruikte voor haar kunstwerk. En dat zou ik best later als werk willen doen hoor, haha.’’
Bron: Dagblad Kennemerland