Scholen

Lynn is best technisch, toch wil ze politieagent worden

By 8 oktober 2019 No Comments

Om het tekort van 1200 technische personeelsleden in Noord-Holland op te lossen, zetten scholen en bedrijfsleven via Techport alle zeilen bij. Zoals met de Technologieweek in sporthal de Walvis in Beverwijk waar ruim 3000 leerlingen uit basis- en voortgezet onderwijs deze week mogen ruiken aan alle facetten van het techniekonderwijs.

 

Mavoleerlingen Hidde en Koen (13) van het Kennemer College in Beverwijk hebben net even de 3D-bril op gehad. Steeds meer beroepen zijn drastisch aan het veranderen dankzij die technologie. ,,Heel leuk om te zien’’, zegt Hidde. ,,Je kan helemaal een gebouw in kijken. Handig voor als je iets ontwerpt.’’

Koen: ,,Ja, wel geinig. Ik zag een soort wasbak.’’ Hoewel er een groot tekort is aan handjes op de werkvloer, lijkt het er niet op dat het duo het tekort aan technici gaat oplossen.

Koen: ,,Ik wil later architect worden. Dat lijkt me veel leuker. Lekker op de pc dingen ontwerpen.’’

Toch is Koen wel thuis in de technische wereld. ,,Mijn vader heeft een bouwbedrijf.’’ Hidde gaat straks ook niks maken. ,,Ik wil graag iets gaan doen in de verhuur van huizen. Mijn vader doet dat nu ook al.’’

Techniek is overal
Tijdens de technologieweek is de algemene boodschap: techniek is overal. Of het nou gaat om het printen van pannenkoeken, het opwekken van energie, bouwen van woningen, of de bouw van een hyperloop. Je kan het zo gek niet bedenken of het moet bedacht en gemaakt worden.

Alleen melden zich de laatste jaren steeds minder leerlingen zich aan. Om dat te veranderen krijgen de leerlingen via 35 workshops te zien wat er allemaal mogelijk is.

Lynn (13) heeft er wel aanleg voor. In een mum van tijd voert ze de opdracht uit bij een van de workshops elektrotechniek. ,,Ik vind het ook wel leuk om te doen.’’ Toch ziet ze het niet zitten om de elektrotechniek in te gaan. ,,Ik wil architect worden of politieagent.’’

En als ze nu moet kiezen? ,,Politieagent. Het lijkt mij leuk om mensen te helpen.’’ Maar dat betaalt veel minder goed. ,,Dat vind ik niet zo belangrijk’’, zegt de leerlinge van het Kennemer College. Heeft ze dat technische inzicht van haar ouders meegekregen. ,,Niet echt, mijn moeder is accountant en mijn vader is huisman.’’

Natuur- en scheikundeleraar Stephan Spruit van het Technisch College Velsen in IJmuiden geeft leerlingen uitleg over stroom en alternatieven van stroomopwekking. Hij vindt het ook wel opvallend dat zelfs in de IJmond waar zoveel inwoners een technische achtergrond hebben, toch steeds minder leerlingen de techniek in gaan.

Er is niet één oorzaak, denkt hij. ,,Het begint al bij de basisschool. Leerlingen krijgen bijna altijd les van een juf die vaak niets met techniek heeft maar wel met talen. Daarom is het zo belangrijk dat we daar verandering in brengen.’’

Spruit constateert ook dat de huidige generatie jongeren zoeken naar beroepen ’waar ze zo min mogelijk problemen tegenkomen’. ,,Dus lekker binnen zitten achter de computer in plaats van werken met de handen in de buitenlucht.’’ Toch is er een lichtpuntje. ,,High-tech vinden ze wel weer leuk.’’

Bron: Dagblad Kennemerland