Skip to main content
Scholen

Lessen biologie en aardrijkskunde op het strand

,,Welke vis is dit?’’, vraagt biologiedocent Louis Kouwets aan een groepje vwo-leeringen van het Kennemer College. Hij houdt de vis omhoog, zodat iedereen ’em goed kan zien. ,,Het lijkt wel een haring’’, reageert een jongen. ,,Hij heeft een drakenhoofd’’, zegt een ander. Kouwets geeft het verlossende antwoord: ,,Het is een rode poon.’’

Het is de de tiende duinendag van het Kennemer College, in samenwerking met het Instituut voor Natuurbeschermingseducatie (IVN). Jaarlijks krijgen de tweedejaars havo- en vwo-leerlingen buiten les. Aardrijkskunde en biologie.

Dinsdag voor de havo-leerlingen, woensdag voor het vwo. De leerlingen leggen een route af door de duinen van Heemskerk naar het stille strand. Onderweg maken ze stops, beantwoorden ze vragen en leren ze meer over de natuur.

Voor aardrijkskundedocent Jos van Drielen voelt het niet als lesgeven. ,,Zo ervaar ik het niet. Het zijn topdagen voor ons. We leggen in de klaslokalen veel uit, nu we buiten zijn kunnen we de theorie in de praktijk toepassen. Heel nuttig.’’

Duinvorming
Zo zijn er onder andere vragen en groepsopdrachten over duinvorming, grondboringen, drinkwaterproductie en vis- en schelpsoorten. Biologiedocent Kouwets staat achter een blauwe bak met twaalf vissoorten. Hij houdt de ene vis na de ander omhoog en vraagt de leerlingen om welke vis het gaat. ,,Ik heb hier twee platvissen. Wie kent ze?’’ De tieners kijken bedenkelijk en herkennen de vissen niet. ,,Dit is een tong. Daar lijkt hij ook op. En deze met de rode stippen is een schol.’’

Jessy van der Meer schrijft alle goede antwoorden op zijn opdrachtformulier. ,,Ik vind het leuk met vrienden. Het voelt als een uitje. Vorig jaar hebben we geen uitjes gehad door corona. Dit is ons eerste uitje’’, zegt de 13-jarige blij. Samen met drie vrienden zit hij in een groepje. ,,Ik ben veel liever hier dan in de les.’’ Zijn vrienden knikken.

Ze hebben al van alles geleerd over jonge en oude duinen en grondsoorten. Voor Marijn van der Sluis (14) mogen de docenten in de toekomst minder vragen bedenken. ,,Het zijn veertien opdrachten op zeventien bladzijden. Wel teveel’’, vindt hij.

Branding
,,Nu gaan we foto’s maken’’, zegt Guido Nijssen (13). ,,Van de jonge en oude duinen en van de branding.’’ Dagmar Oonincx (14) is benieuwd wat de branding is. Gelukkig is daar aardrijkskundedocent Van Drielen. ,,De branding is de overgang van de zee naar het strand’’, vertelt hij opgewekt.

Twee meiden met allebei een witte diadeem in het haar komen Van Drielen ook een paar vragen stellen. Vol enthousiasme leert hij hen over de jonge en oude duinen. ,,Ik vind dit veel leuker dan normaal op school’’, zegt Angelina Muijs (14). ,,Nu kunnen we ook echt zien hoe het werkt, daardoor sla je de informatie beter op.’’ Louise Croese (14): ,,We kwamen bij een soort ronde fontein en daar bleek achthonderd liter water per seconde uit te komen. We wisten helemaal niet dat dat kon.’’

Bron: Dagblad Kennemerland