Skip to main content
Scholen

Leerlingen KC inventariseren buurtbeleving

By 17 januari 2019januari 21st, 2019No Comments

Morgen gaan ruim 160 leerlingen uit de tweede klassen van het Kennemer College, afdelingen vwo en havo, in kleine groepjes op pad in verschillende buurten in Heemskerk. Ze zullen bij bewoners langs gaan kom vragen te stellen over de eigen buurt en de buurtbeleving.

Leerkrachten van het Kennemer College en sociaal werkers van Welschap begeleiden de leerlingen bij het uitvoeren van de korte interviews. Daarnaast zullen de leerlingen ook zelf de openbare ruimte onderzoeken en inventariseren wat er goed uit ziet in deze buurten en wat verbetering behoeft. Daarvan zullen ze ook foto’s maken. Dat kan bijvoorbeeld de verkeersveiligheid en/of openbaar groen betreffen.

Het is de derde keer dat leerlingen van het Kennemer College dit onderzoek uitvoeren in het kader van de maatschappelijke stage. Het project is door de school opgezet in samenwerking met Henk Huisman, sociaal werker bij Welschap. De resultaten worden zonder persoonlijke gegevens genoteerd, de leerlingen zullen zich legitimeren en een kleine attentie als dank overhandigen. Welschap Welzijn zal de resultaten van elk groepje verwerken in een algeheel verslag. Foto’s van openbare objecten worden later dit jaar tentoongesteld.

Bewoners krijgen een contactkaart van de leerlingen waarop een e-mailadres staat. Men kan dan desgewenst resultaten verkrijgen en verdere info. Tevens wordt de opgehaalde info aangeboden aan de gemeente Heemskerk en aan andere organisaties die actief zijn in de wijk, zodat eventuele gesignaleerde knelpunten verder opgepakt kunnen worden.

Het Kennemer College ziet de maatschappelijke stage als een waardevolle aanvulling op het onderwijsprogramma. Hiermee biedt de school sinds 2011 aan jongeren de mogelijkheid te ervaren hoe leuk het is om iets voor een ander te doen en om te merken dat hun inzet er toe doet. Het geeft hen bovendien verantwoordelijkheid voor de samenleving en stelt hen in staat om op een andere manier kennis te laten maken met groepen mensen, waarmee ze normaal gesproken niet zo snel in aanraking komen. Jongeren kunnen andere talenten ontdekken, sociale en communicatieve vaardigheden ontwikkelen, leren organiseren en samenwerken.

Bron: Heemskerkse Courant