Skip to main content
Scholen

Kennismaken nieuwe rector JPT

Ton Kallenberg is sinds 1 april jl. de nieuwe rector van het Jac. P. Thijsse College. Voor de 61-jarige Leiderdorper vormt onderwijs een rode draad in zijn leven.

Ton stelt zichzelf even voor: ,,Ik ben ruim 35 jaar getrouwd met mijn vrouw Marlies, die lerares is op een basisschool in mijn woonplaats. Wij hebben drie kinderen en een kleinkind. Na de pedagogische academie werkte ik ook enkele jaren in het basisonderwijs. Daarna volgden verschillende functies op universiteiten, hogescholen en het MBO. Ik was onder andere directeur van het Onderwijskundig Centrum aan de Erasmus Universiteit, lector op de Hogeschool Leiden en directeur Onderwijs bij het ROC in dezelfde stad. Ook studeerde ik pedagogische wetenschappen en onderwijskunde en promoveerde ik aan de Universiteit van Tilburg op een proefschrift over de rol van leidinggevenden in het hoger onderwijs tijdens innovaties. Al 50 jaar ben ik een liefhebber van basketbal en heb daarin verschillende vrijwilligersfuncties bekleed, zoals trainer/coach van jeugd- en seniorenteams. Daarnaast doe ik graag aan tennis, hardlopen, hiken, skiën en ook aan zingen in een koor of gitaar spelen heb ik veel plezier beleefd.”

Waarom koos je voor het JPT en een nieuwe baan niet naast de deur?
,,In de eerste plaats kwam het JPT over als een mooie, enthousiaste en aantrekkelijke school. Deze is niet voor niets in 2019 door Elsevier uitgeroepen tot één van de drie superscholen in Nederland. Voor het invullen van de vacature ben ik benaderd door een researchbureau. Het klikte direct met de mensen waarmee ik heb gesproken, dus ik was er snel uit. De cirkel is hiermee rond, want ik ben in alle vormen van het onderwijs werkzaam geweest, behalve het voortgezet onderwijs. Ik kan hier de komende jaren écht vooruit, maar gezien mijn leeftijd en pensioenverwachtingen zie ik deze baan wel als eindstation. De afstand Leiderdorp-Castricum is daarbij geen probleem, want met de auto ben ik er in 40 minuten. Er is dus geen reden om hier te gaan wonen. Bovendien is de school van mijn vrouw voor haar op loopafstand.”

Zijn er dingen die je wilt veranderen?
,,Er zijn niet direct indicaties om bepaalde zaken anders aan te pakken. En als je dat al wilt, doen we het met elkaar. Het aantrekkelijke van het JPT is dat de school actueel, modern en eigentijds onderwijs wil geven. Voor mij zie ik het schoolplan voor de komende jaren als een kompas. Dat plan heeft gestalte gekregen in overleg en afstemming met het personeel en de medezeggenschapsraad. Ik hoop dan ook een bijdrage te kunnen leveren aan interessante vernieuwende initiatieven. Bij de docenten is daaraan geen gebrek, want zij zitten boordenvol ideeën om hun onderwijs zo goed mogelijk te versterken. Qua populatie zitten we in deze omgeving ook aan de goede kant. Een groot deel van de leerlingen is getalenteerd en kan hier tot volle wasdom komen.”

Wat heeft de coronacrisis met jou gedaan?
Deze heeft veel impact gehad en zeer zeker ook op het onderwijs. Dat heeft er behoorlijk onder te lijden gehad. Dan bedoel ik niet alleen de inhoud van de leerstof, maar vooral de sociale en persoonlijke ontwikkeling van de scholieren. Het is daarom van groot belang om daaraan met elkaar in de komende tijd aandacht te besteden. Gelukkig krijgen we van het ministerie financiële middelen in het kader van het Nationaal Plan Onderwijs om achterstanden weg te werken. Met dat geld mogen scholen zelf plannen maken en daar zijn we dus nu druk mee bezig.”

Hoe zijn de eerste ervaringen in Castricum en wat vind je van het Supreme College?
,,De kennismakingen waren tot nu toe heel positief, waarbij ik veel hartelijke en open mensen heb ontmoet. Mijn directe collega’s zijn ook erg behulpzaam om mij van alles uit te leggen. Omdat het voortgezet onderwijs voor mij nieuw is, moet ik nog wel leren de ‘taal’ daarvan te spreken. Van de vestiging van een Supreme College in Castricum ben ik beslist een voorstander. Ik kan mij voorstellen dat dit kansen biedt voor een bepaalde groep leerlingen, die in hun nieuwsgierigheid geprikkeld worden om op een andere manier les te krijgen. We moeten deze onderwijsvorm wel goed monitoren en evalueren om te weten wat de meerwaarde hiervan is. Bij uitstek zie ik het als een prima middel om het internationale onderwijs gestalte te kunnen geven.”

Bron: Castricummer