
SVOK, het Jan Arentsz en het Atlas College zijn eind 2023 een samenwerking aangegaan om praktijkgericht onderzoek in het voortgezet onderwijs te initiëren, stimuleren en te bevorderen. Dit doen we op verschillende manieren, bijvoorbeeld door kleinschalige onderzoekjes in de klas, in PLG’s, in het auctoraat kansrijk onderwijs en recent met het bijzonder lectoraat inclusie en veerkracht in het onderwijs, waarin docenten in een kenniskring aan de slag gaan met relevante onderzoeksvragen uit de praktijk. Inmiddels is deze samenwerking uitgebreid met Stichting Trigoon en Samenwerkingsverband VO Midden-Kennemerland.
Kijk, ontdek, deel en pas toe
Onlangs hebben we met elkaar een moment gepakt om te kijken waar we nu staan. Docenten en kenniskringleden vertelden in een posterpresentatie over de actuele onderzoeksprojecten die binnen de verschillende schoolbesturen lopen aan de hand van het model van onderzoeksmatig werken: kijk, ontdek, deel en pas toe (Kallenberg, 2024). Het was een inspirerende uitwisseling over de betekenis van onderzoek voor de onderwijspraktijk.
Onderwijsontwikkeling in beweging
Scholen zien steeds meer verbinding tussen uiteenlopende onderzoeken. Inzichten uit bijvoorbeeld tevredenheidsmetingen, doorstroomklassen of bijlesuren versterken elkaar en nodigen uit tot nog meer samenwerking. Ook het besef van de beschermingsparadox en het herkennen van misvattingen helpt ons onderwijs inclusiever en doordachter te maken. Dat geldt ook voor inzichten over taal: van het toestaan van meerdere talen in de klas tot het leggen van koppelingen tussen moderne vreemde talen en basisvaardigheden.
Kortom: onderzoek is een krachtig middel om onderwijsontwikkeling in beweging te brengen. Door te verdiepen, te verbinden en samen te werken, creëren we een groeicultuur waar leerlingen én professionals beter van worden.
Nieuwsgierig naar de lopende onderzoeken? Bekijk de posterpresentatie hier.