Scholen

Brugklasmentor Jules geeft inkijkje

By 2 februari 2018 No Comments

Het is weer ‘open dagen-tijd’ bij de middelbare scholen. In de aanloop naar de open dag op het Bonhoeffer op 3 februari, vertelt Jules Kruijver over zijn brugklasmentoraat en over zijn vak als docent geschiedenis en levo.

Nog maar twaalf jaar geleden was hij zelf brugklasser op het Bonhoeffercollege. Hoewel dat relatief kort geleden is, zijn er heel wat dingen veranderd. Maar niet de open cultuur en de fijne sfeer waarin je jezelf mag zijn en fouten mag maken. “Dat hoort echt bij het Bonhoeffer.” Jules geeft 50% les in geschiedenis en de andere helft in levo. Een vak dat kenmerkend is voor het Bonhoeffer en al jaren gegeven wordt. “Toen ik op het Bonhoeffer zat, kreeg ik vooral les in christelijke religies. Nu zoomen we in op alle wereldreligies en zijn er ook filosofische onderwerpen. We beginnen altijd met een module identiteit: Wie ben je, wie wil je zijn, wat is je achtergrond en wat heeft die bepaald in je leven?

Pesten
Groepsdruk en pesten zijn ook onderwerpen die aan de orde komen. Onlangs hebben de brugklasleerlingen een voorstelling gezien over pesten. Het is natuurlijk belangrijk dat de sfeer in de klas veilig is om daarover na te praten. Die sfeer wordt gecreëerd in de eerste maanden van het schooljaar met een gezelligheidsdag en kennismakingsopdrachten. Een voorbeeld daarvan is speeddaten: De leerlingen stellen elkaar vragen over bijvoorbeeld het moment dat ze van hun sinterklaasgeloof afvielen of over hun favoriete film. “Dat schept een band, ze vragen en luisteren naar elkaar. De feestjes naar aanleiding van Halloween, Sinterklaas en Kerstmis doen de rest.”

YOLO
Jules merkt dat leerlingen het leuk vinden dat hij zo jong is. Ze laten hem games zien en youtubekanalen. “Eerlijk zijn de meeste daarvan mij ook vreemd. Ik doe juist af en toe een beetje oubollig door YOLO te roepen; een gedateerde uitdrukking die behoorlijk bejaard overkomt op brugklassers.” Verder maakt het volgens hem niet uit of je een jonge of oudere docent bent: “Grote thema’s als liefdesverdriet, aansluiting vinden bij een groep, het overlijden van familieleden zijn van alle tijden. Daarin kan je je verplaatsen of niet. Als docent heb je dat empathisch vermogen, anders kan je dit vak niet uitoefenen.”

Brugcup
In de race om de brugcup doet zijn mentorklas B9 het goed. Er zijn aardig wat punten binnengehaald tijdens de gedichtenwedstrijd en het bowlen. Bovendien kreeg B9 de eerste prijs voor de best verklede leerling tijdens het Halloweenfeest. Volgende week is er een volleybaltoernooi waar ook weer punten behaald kunnen worden. “Er zijn ook competities in wiskunde dus het wordt nog lastig, maar de leerlingen zijn fanatiek; ze willen de cup echt winnen. Dan zijn we op alle fronten de beste brugklas van 2017-2018!”

In zijn mentorklas stimuleert Jules behalve die brugcup ook de zelfstandigheid van de leerlingen. Hij stuurt belangrijke berichten door aan de klassenvertegenwoordigers die het in de groepsapp weer doorsturen. “Ik vind dat ze zelf ook alert moeten zijn op de dingen die staan te gebeuren en zelf initiatief nemen om erachter te komen wat er van hen verwacht wordt. Maar natuurlijk check ik regelmatig of iedereen op de hoogte is.”

Bron: Nieuwsblad Castricum