Op het Bonhoeffercollege zijn de laatste twee weken van november lessen gegeven over mediawijsheid aan brugklassen en leerlingen van de tweede klas. Deze lessen werden onder meer verzorgd door Joris Komen van Bibliotheek Kennemerwaard.
Volgens Demi Steentjes en Fleur Pepping (B10) deed hij dat heel goed! Lekker afwisselend met vragen die ze online konden beantwoorden. Ze kregen meteen inzicht in hoe belangrijk de sociale media voor hun klas zijn. Zo werd duidelijk dat de meeste leerlingen gemiddeld 800 berichtjes per dag krijgen. En dat de helft van de leerlingen vindt dat ze te laat antwoord krijgen op hun berichtjes, terwijl de andere helft geen tijd heeft om gehoor te geven aan al die meldingen.
Ze leerden ook over de consequenties van apps op je telefoon. Niet alleen als je (gratis) games speelt, maar ook als je bijvoorbeeld een simpele gratis zaklantaarnapp downloadt, geef je toegang tot bijvoorbeeld je microfoon. Alles wat je zegt, komt als data bij het zaklantaarnbedrijf terecht en wordt daar automatisch verwerkt. Dat vonden de meiden best schokkend en ze besloten dan ook ter plekke de microfoon uit te schakelen.
Joris: “De meeste mensen zijn te lui om zoiets als de GPS uit te schakelen, maar daardoor geven ze doorlopend gegevens af over waar en hoe lang ze ergens zijn. Het zegt een heleboel als je dagelijks tussen 08.00 en 16.00 uur in een schoolgebouw te lokaliseren bent. Dan ben je met grote zekerheid tussen de 12 en 18 jaar. Met dat soort informatie kun je geheel automatisch reclames voorgeschoteld krijgen die jij mogelijk interessant vindt.
Het was Joris opgevallen dat leerlingen verschillend met hun smartphone omgaan. Sommigen vinden het fijner om ‘offline’ met leeftijdsgenoten contact te hebben; het old school kletsen dus. Maar een andere groep vindt het juist prettiger en veiliger om online te communiceren. Ze kunnen dan een positiever beeld van zichzelf creëren, door bepaalde foto’s die veel geliket worden te laten staan en de minder populaire te verwijderen.
Joris: “Het is belangrijk dat de leerlingen zich bewust worden van de ruil die ze doen als ze gratis apps downloaden. De data die je daarmee afgeeft, kunnen tot in lengte van dagen gebruikt worden door grote commerciële bedrijven. Als de leerlingen zich dat realiseren en ook hun gegevens beter afschermen, is onze missie geslaagd.”